Direkte til indholdet
Gå til forsiden

Nyt fra Ribe Stift

 

Nyt fra Ribe Stift

Prædikener

1. søndag i advent

Det er i dag, det sker, siger Jesus.

Billede af adventskrans

Det er i dag, det sker, siger Jesus.

Det gør Jesus, efter at han har læst op fra profeten Esajas profeti om en ny tid, som skal bringe glæde og håb til fattige, skabe frihed til mennesker og syn til blinde. Det er nu i dag, at det, som profeten Esajas engang meldte, skulle ske, bliver til virkelighed. Esajas kaldte det for et nådeår for Herren. Dette nådeår er nu.

Man kan sagtens høre den mumlen, som lyder denne dag i synagogen i Nazareth. Rummet er fuld af en hvisken og en knurren, af skeptiske øjne og mistænkelige sind, for hvem er dog den unge mand, Jesus, som siger de ord? Er det ikke bare tømrerens søn? Hvem tror Jesus, at han er? Vreden vokser i rummet.

Det nye kirkeår, som begynder i dag, følger anden tekstrække af de bibelske tekster; og denne tekstrække er komponeret sådan, at vi begynder med denne beretning om Jesus i synagogen i Nazareth.

Det er et fint valg til en begyndelse på det nye kirkeår.

Den mistænksomhed og den vrede, som Jesus bliver mødt af, og den måde, hvorpå vreden accelerer, så folkene i synagogen ligefrem driver Jesus ud af byen og vil ham til livs, det er et lille stykke påske, der allerede her forudgribes. Jesu henrettelse og død.

Helt centralt står imidlertid Jesu ord og udlægning af profeten Esajas, om at det er nu nådeåret er.

Jesus træder her frem som en herold, en udråber, og det lyder som en fanfare: Messias, Kristus er kommet til verden, og han, Jesus, bringer et nådeår, med al det håb, al den tro og al den kærlighed, som Guds nærvær i verden bærer løfte om.

Det bliver så samtidigt understreget, at det budskab også gælder i dag. For nådeåret er der, hvor Jesus er.

Vi skal tage Jesu ord til os, om at det er i dag det sker. Kristentro er ikke kun en historie om fordums undere og mirakler, om en mand, som blev henrettet for to tusinde år siden, men det handler om et nu, et håb ind i tiden, ind i den virkelighed, vi mennesker lever i. Det gælder uanset, om det er i et samfund af tryghed og velstand eller i et samfund i opløsning og med stor fattigdom og politisk kaos.

Jesus taler sit nu, et nådeår, ind i denne krigeriske, voldelige verden, præget som den er menneskelig tvetydighed. Her, hvor ondskab og egoisme så let får forrang.

Guds ord lyder stadig og Guds ånd lever stadig. Jesus bærer det frem. Det nye kirkeår er også et nådeår. Det er nu, det sker.

I Jesu navn. Amen

 

 
Skads Provsti, Skovvej 2, 6700 Esbjerg , Tlf: 51 72 12 92, Email: skads.provsti(a)km.dk
CVR nr.: 21283843 - EAN nr.: 5798000857926