Glædelig jul!
”I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud”. Sådan begynder Johannesevangeliets poetisk-hymniske indledning til beretningen om Jesu liv, død og opstandelse.
Og Jesu fødsel, Guds søns komme til jorden julenat, formuleres af evangelisten Johannes med ordene: ”Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.”
¤
Evangelisten Johannes har ørnen som symbol. Ørnen kan flyve højt og se jorden svævende højt oppe på himlen; se Jesu liv og vores liv i perspektiv.
Det er netop, hvad evangelisten Johannes gør i sit evangelium.
Han knytter Jesu fødsel, julens begivenhed, til Guds skaberord. Det ord, men hvilken Gud i skabelsens morgen, kaldte alting frem; sagde: ”Lad der blive lys”, og der blev lys”. Dette skaberord er Kristus, er Jesusbarnet, som fødes julenat.
Evangelisten Johannes sætter dermed i denne indledende prolog om Ordet, der blev kød, Jesu komme til verden, det nyfødte barn, ind i en sammenhæng med verdens skabelse, sådan som den bliver fortalt i de gammeltestamentlige tekster og tænkt i den jødiske tænkning på evangelisten Johannes egen tid.
¤
At sætte Jesus i sammenhæng med skabelsen og skaberkraften understreger, hvordan vi i Jesus møder et særligt menneske, hvis liv og ord skal ses i sammenhæng med og i lyset af Gud: Jesus er trods sin senere kranke skæbne, sin henrettelse og død, Guds eget Ord; han er Guds søn. Han er skaberen, hvis ord kan skabe, hvad de nævner.
Hvad Jesus således er og repræsenterer, er noget, som har været der altid, fra begyndelsen, noget evigt og blivende, noget altid værende: Gud.
Jesu komme til verden åbner således en ny og større verden for os, siger evangelisten Johannes.
Hvis stjernerne, som nogle af de gamle babyloniere mente, var kighuller ind til en guddommelig virkelighed, så kan man sige, at Jesus er et sådant vindue ind til himlen, ind til Gud. Han er en åbenbaring af himlen.
Og det vel og mærke i kød og blod. ”Ordet blev kød”, sådan formulerer evangelisten Johannes det under som Jesu fødsel og liv er.
Der er en herlighed, Guds herlighed, som har vist sig i Jesus, født julenat. Og det er en herlighed, som er fuld af nåde og sandhed, dvs. Gud holder ikke sin godhed for sig selv. Han deler den med os. Han vil, at mørket ikke skal få overtaget og at vi menneskers liv skal folde sig ud under håbets englevinger.
Glædelig jul!


